Felirat hozzáadása |
A fontossági lista szinte minden országban ugyanaz; az árszínvonal, a tisztaság, a biztonság és az ingyenes parkolás a legfontosabb a vásárlók számára. A felmérésből kiderült, az idősebbek számára az ingyenes parkolás, míg a fiatalabbak számára a wi-fi lefedettség, a boltok kínálata és az éttermi kínálat bír vonzerővel.
A vásárlói preferenciák alapján a jelentésében három jól elkülöníthető csoport rajzolódik ki:
1. a „pláza-társadalmak”, ahol a fogyasztók élményt és újszerűséget várnak el a plázáktól: ilyenek a dél-európai országok és Írország, valamint Románia;
2. a „haszonelvű vásárlók” országait, ahol a praktikum a legfontosabb hívó szó: ilyenek a skandináv országok, illetve térségünkben Csehország;
3. az „európai mainstream” pedig a két szélsőség között áll: a legtöbb vizsgált ország ebbe a csoportba tartozik. Hazánk is Ausztria és Nagy-Britannia mellett.
„Az elmúlt években a magasabb sajáttőkét felmutató tulajdonosok képesek voltak beruházni, főleg a nagy, domináns plázákba, gyakran a kisebb bevásárló-központok rovására. Ugyanakkor a kisebb plázák és a sétálóutcák továbbra is látogatottak és sok vásárló számára különösen fontosak, ezért ezeknek a fejlesztése is fontos.” - mondta John Welham, a CBRE európai kiskereskedelmi befektetésekért felelős vezetője.
A magyar vásárlókra jellemző, hogy a családias és a lakóhelyük közelében lévő bevásárlóközpontokat jobban kedvelik a nagy plázáknál. Ezen kívül jobban szeretnek bevásárló-utcákban vásárolni a közép- és kelet-európai országok lakóihoz képest, de ez a szám nyugaton még nálunk is nagyobb. Nem rettennek vissza az utazástól sem, ez a nyugat-európai és a skandináv országokra egyáltalán nem jellemző. Kiderült, ahogy a jövedelmek nőnek, az utazási kedv arányosan csökken az európai országok vásárlói között.
„Mi magyarok vagyunk a legoptimistábbak a régebbi, lakókörnyezetünkhöz közel álló plázákkal kapcsolatban: a magyar vásárlók túlnyomó többsége szerint ezek a bevásárló-központok sikeresen felveszik a versenyt az online vásárlással is - ezt a svájciak is így gondolják, és tökéletesen ellentétben van a román vagy a brit fogyasztók véleményével.” - tette hozzá Borbély Gábor.
Érdekes eredmény, hogy a magyarok meglepően aktívak az interneten, szívesebben böngészünk és informálódunk az internetes portálokon, mint a boltokban, de ennek ellenére a vásárlások alkalmával a boltokat részesítjük előnyben. Az online vásárlások száma a magyarok körében csupán 45 százalék, ez az arány Csehországban például több mint 70 százalék, de Románia is megelőz minket 63 százalékkal.
„Ez rámutat arra, hogy a jövőben is nagyon fontos marad a márkakommunikációban a fizikai boltok szerepe. Habár a kereskedőknek készülniük kell az online további térnyerésére – applikációk fejlesztésével, vagy a közösségi média alkalmazásával, az értékesítés klasszikus csatornája, a bolt szerepe megmarad.” – tette hozzá Kákosy Zsolt, a CBRE ingatlan-vagyongazdálkodási divíziójának vezetője.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése