Tudástár



A B2B (Bussiness to bussiness) két vagy több cég, intézmény között létrejövő elektronikus kereskedelmi kapcsolat. Bár sok esetben a B2B a cégek közti mindenféle kommunikáció jellemzésére szolgál.

A lényeg azonban minden esetben az értékesítésen van. Mivel a fogyasztó nem egyszerűen egy személy a B2B egészen más folyamat, mint a fogyasztói marketing. Annak, aki ezen a területen labdába szeretne rúgni nem elég csak a megfelelő kapcsolatrendszerrel rendelkeznie ismerni kell a döntéshozót és a döntéshozatali folyamatot. Sőt mindezek mellett sohasem felejtkezhet el arról, hogy konkurenseit szemmel tartsa.

A B2B értékesítést a legtöbben egy tipikusan több körös, több résztvevős üzletszerzési folyamatként írják le, ahol prezentációs, tárgyalási, ajánlattételi és szerződéskötési egyeztetések és tárgyalások sora szükséges az eredményhez. Mindez kicsit máshogy zajlik az Interneten. Magyarországon általában, ha valaki webáruházról, vagyis interneten történő vásárlásról beszél, akkor általában a B2C (Business to Costumer) webshopokra utal. Pedig a B2B, ahogyan angol neve is mutatja (cégek közötti kereskedelem), ugyanolyan fontos eleme az e-kereskedelemnek. Sőt, a cégek közötti kereskedelem összességében többszöröse a B2C folyamatok kereskedelmi értékének.

A cégek közötti elektronikus kereskedelem a régebbi időkben is létezett, hiszen az EDI (Electronic Data Interchange), azaz az Elektronikus Adatcsere már a B2C e-kereskedelem előtt jelen volt az online piacon, méghozzá automatizált információcserével.




Szereplők szerint:
Semleges: mind vevői, mind eladói oldalon sok a résztvevő és egy semleges harmadik féltől irányul az elindulása.
Vevőcentrikus: az eladói csoport kisebb, a vevői csoport nagyobb. Egy vagy több terméket csak kevés eladói körrel rendelkező vállalat szolgál ki.
Szállítócentrikus: a vevő centrikus ellentéte. Pl.: monopolhelyzetű vállalat állítja elő a terméket és keres vásárlói kört.

Forgalmazott termék szerint:
Direkt: Direkt terméknek nevezzük, ha egy terméknél vagy szolgáltatásnál közvetlenül beépül az adott termékbe/szolgáltatásba egy hozzá kapcsolódó termék/szolgáltatás.
Indirekt: Indirekt termékeknek nevezzük azon termékek/szolgáltatások körét, amit nem használnak közvetlenül a végtermék gyártásánál, de támogatják a használatát.
Szolgáltatások: Az immateriális termékek szerinti csoport, mely indokolja a speciális figyelmet.
Állóeszközök: A beszerzésekor igény szerinti nagy értékű, ritkán cserélődő, hosszú távú költségminimalizált csoport.

Működtetők szerint:
Katalógus: Az eladó online alapon értékesíti termékeit/szolgáltatásait keresési lehetőséget biztosítva a vevő számára.
Aukció, árverés: Személyes megjelenés helyett, online felületen döntheti el a vevő, érdekes lehet az eladó általi kínált termék/szolgáltatás, minden esetben licitálási jelleggel.
Tőzsde, Börze: Az eladó értékesítheti feleslegessé vált termékét/szolgáltatását, rövid távú szükséglet azonnali kielégítésével az árat ritkán a licitek számától és értékétől függően alakíthatja. Az adásvétel a kereslet és kínálat szerint frissített, aktualizált árakat alkalmazza.



A B2B online marketinget három szakaszra szokás osztani:

1. Kattintás előtti marketing
Ez a fázis az, amikor a potenciális érdeklődőt arra szeretnénk rávenni, hogy ellátogasson az adott honlapra. Ide tartozik minden olyan erőfeszítés, ami az érdeklődés felkeltésére vagy az érdeklődés feldolgozására irányul, még mielőtt a felhasználó a honlapot látta volna. Lehet ez, hirdetés, szórólap, keresőoptimalizálás, keresőhirdetések, linképítés, offline hirdetés, hideghívás, stb.

2. Kattintás utáni marketing
Ez a fázis foglal magába minden olyan tevékenységet, ami a honlapra érkezés után, de valamilyen konverziós esemény előtt történik. Itt mutatkozik meg a honlap ereje és az, miként tudjuk rávenni az érdeklődőt, hogy valami számunkra kedvezőt tegyen. Hírlevélre feliratkozás, letöltések, ajánlatkérés, stb.

3. Konverzió utáni marketing
Ez a fázis egyfajta utánkövetés és kapcsolatfenntartás. Sok esetben itt lépnek be az automatizálási megoldások és minden arra irányul, hogy "segítse" az ügyfelet a vásárlás megkezdésében.

Ha valakit érdekel, akkor van a neten egy jó kis anyag itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése