A beszerzés minden vállalkozás működésében nélkülözhetetlen, központi folyamat. Alapvetően kétféle beszerzést intézhet egy cég: kereskedési célút és saját felhasználási célút.
A kereskedési célú beszerzés olyan árukat fed le, amelyeket a vállalkozás továbbértékesít a végfelhasználók felé. A saját felhasználási célú beszerzést tovább lehet bontani direkt és indirekt beszerzésre. A direkt beszerzés a vállalat saját előállítású termékeibe épül be, míg az indirekt beszerzéseket a vállalat saját maga használja fel és ezek csak közvetetten épülnek be a vállalat termékeibe, szolgáltatásaiba. Ilyenek például egy irodában az irodabútorok, vagy egy gyárban a szerszámok. Mindkettő szükséges a termék (szellemi vagy fizikai) előállításához, de konkrétan nem képezik annak részét.
A beszerzési technikákat vizsgálhatjuk úgy is, hogy kis vagy nagy cég intézi őket. Nem kell hozzá sokéves egyetemi képzés, hogy mindenki magától tudja a kis cégnek kisebb a beszerzése, mint egy nagynak. De minden cégnek, cégvezetőnek vagy beszerzőnek érdemes ilyen szempontból is megvizsgálni a lehetőségeit, hiszen nem biztos, hogy egy nagyvállalkozás számára kedvező beszerzési technika ugyanolyan jó egy kkv vagy egy microvállalkozás számára.
Egy kisebb cég intézheti beszerzését személyes kapcsolatokra építve, egy-két beszállítóval tartva a kapcsolatot, számukra a beszállítók versenyeztetése nem fő szempont (persze ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem fontos, de a beszállítók is inkább egy nagyvállalat „kegyeiért versengenek”, mint egy kis vállalkozással való kapcsolatért). Ez adódik abból is, hogy a beszerzés kevesebbszer, vagy kis mennyiségben történik egy kisvállalkozás esetében és nem mindig folyamatos. Ha egy kis cégnek megvannak a jól bevált kapcsolatai, az éppen elég, ezekből bőven fedezni tudja a direkt és indirekt beszerzéseket is. De egy kis vállalkozásnak is megvan a lehetősége arra, hogy alaposan utánajárva kiválassza a legjobb beszállítót, és tőle rendeljen, vagy akár több beszállítótól is oly módon, hogy egyenként mindegyiktől csak nagyon keveset rendel. Ez alapvetően sok utánajárást igényel, főleg az interneten, ezért célszerű olyan oldalon kutakodni, ami egyszerre több beszerzési lehetőséget foglal össze. A kisállalkozások számára jó hír, hogy van a mercateo.hu online beszerzési platform és az oldalon rengeteg gyártó, illetve beszállító termékei szerepelnek.
A nagy cégek beszerzése főleg abban különbözik a kis cégekétől, hogy kevésbé épít a személyes kapcsolatokra, inkább minden „gépesítetten” megy. Sok cég alkalmaz olyan szoftvereket is, amelyek az elejétől a végégig, az információk tárolásán át a számlázásig intézik a beszerzési folyamatokat. Ez teljesen érthető is, hiszen a beszerzési mennyiségeket és határidőket, a partnerek adatait szinte lehetetlen lenne e nélkül vezetni. Jóhír, hogy a mercateo.hu ezt is tudja. A nagy cégek beszerzésében lényeges elem a beszállítók versenyeztetése, ezért a beszállítók is arra törekednek, hogy a többiekhez képest minél kedvezőbb árat nyújtsanak, hiszen nekik is céljuk egy nagy céggel partneri viszonyba kerülni. Sok gyártó és beszállító szerepelteti magát ezért internetes adatbázisokban. A nagy vállalatok beszerzésének az is ismérve, hogy sokszor és általában nagy mennyiségekben történik, így az amúgyis versenyeztetett partnerek még inkább hajlamosak kedvezmény nyújtására.
Ráadásul, ha a megrendelő cég maga is gyártó, az üzemelés során is központi elem a beszerzés. Gondoljunk csak arra, hogy egy hatalmas gyárban az összes dolgozónak szükséges munkavédelmi felszerelést beszerezni nem olcsó, így a versenyeztetésből adódó, és a mennyiségi kedvezmény is igen jól jön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése