Egy újonnan végzett
felmérésből kiderült, a
magyar vásárlók inkább a családias, lakóhelyük közelében lévő
bevásárlóközpontokat részesítik előnyben, mint az óriásplázákat, mindemellett
szívesebben vásárolnak a megszokott, régebbi központokban, minthogy az interneten
vegyék meg a számukra szükséges termékeket.
A CBRE 21 európai és közel-keleti országra kiterjedő
felmérésében, 21 000 fogyasztót faggattak vásárlási szokásaikról, melynek
eredményeképpen kiderült, hogy a vásárlók többsége szívesem rója a felújított
plázákat, és előszeretettel keresi fel az új
üzleteket vagy a már ismert, kedvenc márkák bővített boltjait. Elmondható, hogy
a vásárlók túlnyomó része örül ha például kedvenc bevásárlóközpontja
átalakításáról, vagy éppen felújításáról van szó, azonban a magyar vásárlóknál
kiemelkedően magas volt azok aránya, akik nem érzékeltek újítást az elmúlt
években, ezért különösen érzékenyek vagyunk bárminemű pozitív változásra.
A plázákkal
kapcsolatos vásárlói preferenciák terén nem meglepő, hogy az árszínvonal, a tisztaság, a biztonság és az ingyenes
parkolási lehetőség végeztek az élen, mellyel minden ország fogyasztói
egyetértettek. A korosztályok megoszlása alapján azonban jól megfigyelhető egy
adott preferencia is: míg a fiatalabbak jobban
értékelik a boltok kínálatát (például éttermi kínálat) és az olyan különböző
kiegészítő szolgáltatások jelenlétét, mint az ingyenes WiFi lefedettség, addig
az idősebb vásárlók számára az ingyenes parkolás bír kiemelkedő vonzerővel.
A felmérés során három, jól elkülöníthető csoport
rajzolódott ki:
1. a „pláza-társadalmak”, ahol a
fogyasztók élményt és újszerűséget várnak el a plázáktól: ilyenek a dél-európai
országok, Írország, valamint Románia
2. a „haszonelvű vásárlók” országai, ahol
a praktikum a legfontosabb hívó szó: ilyenek a skandináv országok és Csehország
3. az „európai mainstream” pedig a két
szélsőség között áll: a legtöbb vizsgált ország ebbe a csoportba tartozik:
Magyarország, Ausztria, Nagy-Britannia
„Az elmúlt években a magasabb saját tőkét felmutató tulajdonosok
képesek voltak beruházni, főleg a nagy, domináns plázákba, gyakran a kisebb
bevásárlóközpontok rovására. Ugyanakkor, a kisebb plázák és a sétálóutcák
továbbra is látogatottak és sok vásárló számára különösen fontosak, ezért
ezeknek a fejlesztése is lényeges.” - mondta John Welham, a CBRE európai
kiskereskedelmi befektetésekért felelős vezetője.
A magyar lakosságra koncentrálva elmondható, hogy szívesebben
költjük el pénzüket bevásárló utcákban, mint a közép- és kelet-európai országok
lakói, bár, ez az arány még mindig kisebb, mint tőlünk nyugatabbra. Ezen kívül,
sokkal többet vagyunk hajlandóak utazni egy-egy bevásárlásért, mint a nyugat-európaiak
vagy a skandinávok. Az utazási kedv azonban a jövedelmek növekedésének
megfelelően csökken.
Továbbá az is kiderült, mi magyarok vagyunk a
legoptimistábbak ezen kereskedelmi központokkal kapcsolatban, ugyanis a
svájciakkal egyetértve, szerintünk sikeresen kiállják a versenyt az online
vásárlással szemben is, ami azonban teljesen szembemegy a román vagy a brit
fogyasztók véleményével.
Attól függetlenül, hogy a hazai vásárlók igen aktívak az
interneten és szívesen informálódnak a termékekről az elektronikus portálokon,
vásárláshoz még mindig a boltokat részesítik előnyben. A magyarok 45 százaléka vásárol on-line, míg ez az arány
70 százalék felett van Csehországban és Romániában is 63 százalék. Ez rámutat
arra, hogy a jövőben is nagyon fontos elem a márkakommunikációban a fizikai
boltok szerepe. Habár a kereskedőknek készülniük kell az on-line világ további
térnyerésére is, melyet a különböző applikációk fejlesztésével és a közösségi
média alkalmazásával tehetnek hasznossá maguk számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése