2014. július 27., vasárnap

A Nielsen adatai szerint nőtt a vásárlási kedv a fogyasztók körében

A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe az elmúlt időszakban újabb rekordot ért el Magyarországon. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a legutóbbi felmérések óta többen látják pozitívabbnak a pénzügyi helyzetüket, és emellett a fogyasztók vásárlási kedve is javult.

56 pontra emelkedett az idei második negyedévi felmérés alapján a fogyasztási bizalmi index hazánkban, az első negyedévhez viszonyítva, ahol ez a szám két ponttal kevesebb volt. Ennél nagyobb mutatót (59 pontot) legutoljára 2010 negyedik negyedévében mértek az elmúlt évek során.

Az index javulásának feltehető oka, hogy a fogyasztók vásárlási kedve javuló tendenciát mutat. A magyar megkérdezettek 15 százaléka látja megfelelőnek a saját pénzügyi helyzetét és az árakat arra, hogy megvásárolja, amire szüksége van. Ez a mutató az előző negyedévhez képest 3 százalékponttal magasabb.

Az index 3 összetevője közül a megkérdezettek a legpozitívabban a személyes pénzügyi helyzetüket tekintik, közülük 22 százalék tekint derűlátóan az elkövetkezendő egy évre a személyes pénzügyi helyzete szempontjából. Ez az arány is 3 százalékponttal magasabb az előző negyedévhez képest.

Az index harmadik alkotóelemével, a munkahelyi kilátásokkal kapcsolatban is kedvezőbb lett a mutató. Az elkövetkező 12 hónapban a válaszadók 13 százaléka látja ideálisabbnak a munkahelyi kilátásokat. Ez a szám az előző negyedévben 12 százalék, a negyedik negyedévben, pedig csupán 8 százalék volt.

Azonban az európai átlagtól még így is elmarad a magyar fogyasztói bizalmi index, az ugyanis az első negyedévi 75 pontról 77 pontra emelkedett, szemben a magyar 56 ponttal.

A harminckét vizsgált ország közül a fogyasztói bizalmi index az első negyedévhez viszonyítva huszonnégy országban emelkedett, kettőben változatlan maradt, hatban pedig csökkent.

Ha a mutató 100 pont feletti, az országokban optimistának, ha 100 pont alatti, pesszimistának számítanak a fogyasztók. Európában egyetlen ország, Dánia tükröz derűlátást, az ország indexe ugyanis 106 pont. Az előző negyedévben Svájc is ebbe a kategóriába tartozott 104 ponttal, de a legújabb felmérések alapján az ország indexe 99-re csökkent.

Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen Holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezetőgazdasági szakértője szerint Európa egyes részein és Észak-Amerikában is javulnak a bizalom mutatói, ami azt jelzi, hogy a fejlett országok gazdasága kezd magára találni. Azt is elmondta, hogy a gazdaság csak úgy fejlődhet kitartóan, ha a munkaerő piac tovább erősödik.

Közép - és Kelet-Európában a legnagyobb fogyasztói bizalommal Csehország rendelkezik, 76 ponttal. A további sorrend ebben a térségben: Románia 73, Szlovákia 72, Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Szerbia 51, Horvátország 50, Szlovénia 49 ponttal rendelkezik.

Két déli szomszédunk, Horvátország és Szlovénia csak az utolsó Portugáliát előzik meg.
Ausztria 85 ponttal rendelkezik, de ez még így is 3 ponttal kevesebb az előző negyedévhez képest.

Növekedett azonban a románok (6 százalékpont), az ukránok és a horvátok (5 százalékpont), valamint a szlovákok (4 százalékpont) mutatója az előző negyedévhez képest.

A dél-európai régióban, Görögországban a fogyasztói bizalmi index javult, 53-ról 55 pontra, Olaszországban 51ről 57-re, Spanyolországban 61-ről 62-re, Portugáliában azonban 48-ről lecsökkent 45-re.

Globálisan a hatvan felmért ország átlagos indexe 1 ponttal nőtt, 96-ról 97 pontra, ami már csak 3 pontra van az optimista zónától. Ha a világ összes országát vizsgáljuk, 100 pont felett mindössze tizenkét ország található, ezek közül India áll az élen 128 ponttal, ezt követi 123 ponttal Indonézia, a Fülöp-szigetek 120 ponttal, majd Kína 111 ponttal.

A fogyasztói bizalmi index alakulása tehát globálisan egy ponttal növekedett az első negyedévhez képest, 96-ról 97 pontra. Az európai átlag ezzel szemben két ponttal, 75-ről 77-re növekedett. Németországban azonban az első negyedévi 99 pontról a másodikra már 96-ra csökkent. Az Egyesült Királyságban, pedig 3 pontos növekedés figyelhető meg, itt ugyanis 87-ről 90-re nőtt a fogyasztói bizalmi index 2014 második negyedévében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése